Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
ÚVOD DO EVANJELIA PODĽA SVÄTÉHO MARKA Tento liturgický rok (cyklus B) budeme počas nedeľných bohoslužieb počúvať evanjeliové úryvky z Evanjelia podľa sv. Marka.(až na pár výnimiek, predovšetkým v pôstnom a veľkonočnom období, kedy sa čítava z Evanjelia podľa sv. Jána.). Preto považujeme za vhodné v tomto i nasledujúcom čísle vydania Horčičného zrnka predstaviť vám osobitosti Markovho evanjelia, ako i okolnosti, za ktorých vzniklo. O autorovi Evanjelia podľa Marka vieme, že bol spoločníkom svätého Petra. Zachovala sa správa od starovekého cirkevného spisovateľa Klementa Alexandrijského, že keď Peter v Ríme ohlasoval Božie Slovo, tamojší kresťania požiadali Marka, Petrovho sprievodcu, aby Petrovo kázanie zaznamenal. A tak Marek, ktorý Petra už dlho sprevádzal a ktorý si pamätal jeho príhovory, tak urobil. Ďalej správa uvádza, že keď sa to Peter dozvedel, ani Marka nenapomenul, ani mu v tom nebránil, ani ho k tomu viac nevyzýval. Marek s najväčšou pravdepodobnosťou napísal svoje evanjelium v Ríme okolo roku 60-70. Teda v čase krutého prenasledovania kresťanov, ktoré sa začalo po veľkom požiari Ríma za cisára Neróna. Historici dokumentujú, že v tých časoch mnohí kresťania zlyhali a pri mučení zrádzali iných kresťanov, aj vnútri vlastných rodín. Preto Marek venoval veľký priestor pri písaní evanjeliových textov Ježišovým slovám týkajúcim sa utrpenia a časov prenasledovania. Vieme si tiež predstaviť, akým symbolom nádeje na odpustenie musel byť apoštol Peter, ktorý zaprel Krista pre tých kresťanov, ktorí podobne ako on zlyhali a vydali na smrť spolubratov vo viere. (zdroj Sacra Pagina, Evangelium podle Marka, D. A. Carson & Doaglas J. Moo, Úvod do Nového Zákona)
UČITEĽ, KDE BÝVAŠ? Jednou zo spomínaných výnimiek, kedy sa počas tohto cirkevného roka číta úryvok nie z Evanjelia podľa Marka, ale podľa Jána, je aj dnešná nedeľa: V nasledujúci deň Ján zasa stál s dvoma zo svojich učeníkov. Keď videl Ježiša ísť okolo, povedal: „Hľa, Boží Baránok.“ Tí dvaja učeníci počuli, čo hovorí, a išli za Ježišom. Ježiš sa obrátil a keď videl, že idú za ním, opýtal sa ich: „Čo hľadáte?“ Oni mu povedali: Rabbi – čo v preklade znamená Učiteľ -, kde bývaš?“ Odpovedal im: „Poďte a uvidíte!“ Šli teda, videli, kde býva, a zostali v ten deň u neho. Boli asi štyri hodiny popoludní. Jeden z tých dvoch, čo to počuli od Jána a nasledovali Ježiša, bol Ondrej, brat Šimona Petra. On hneď vyhľadal svojho brata Šimona a povedal mu: „Našli sme Mesiáša,“ čo v preklade znamená Kristus. A priviedol ho k Ježišovi. (Jn1,35-42) Ondrej a s ním druhý učeník pobudli pár hodín u Ježiša a stali sa jeho učeníkmi. Thomas Merton, ktorý sa neskôr stal kresťanom, si vo svojej knihe Hora siedmich stupňov spomína na rodinu, u ktorej raz strávil prázdniny. Píše: „Upútala ma ich dobrotivosť a pozornosť. Akí boli vyrovnaní! A pritom takí jednoduchí! Každý si ich vážil. Boli svätí v tej najúčinnejšej podobe – tým, že viedli obyčajný život nadprirodzeným spôsobom. Boli posvätení skrytosťou svojho života, obyčajnou zručnosťou, všednými prácami. Ale toto všetko spájali vo vzťahu k Bohu vo viere a láske. NA ZAMYSLENIE: Nikde nie je napísané, že kresťan by mal byť čudákom vo svete. Náš Pán Ježiš Kristus svojimi skutkami a slovami vzdal chválu inej ľudskej cnosti, ktorá mi je osobne veľmi milá: a tou je prirodzenosť a jednoduchosť. No stáva sa, že ľuďom obyčajne zovšednie to, čo je prosté a obyčajné a podvedome vyhľadávajú to, čo je pompézne a vyumelkované. Josemaría Escrivá Kedysi som si myslela, že musím obracať ľudí na vieru. Neskôr som sa však naučila, že mojou úlohou je milovať. A pochopila som, že láska obráti celý svet. Matka Tereza
|
|